månadsarkiv: juni 2014

Dom bästa i mitt liv!

Jag bor hemma hos min kusin på Gullmarsplan och börjar känna mig lite hemma här i storstan. Grön linje till Rådmansgatan så är jag på PT-school och utbildningen. Nu ilar jag inte hemåt och jobbar bara för det är måndag. Jag stannar en dag extra här istället, för att jobba. Snacka om frihet! Det blir absolut en sväng på stan i morgon också. Shopping och turistande kanske.

Känner mig som jag vore tillbaka 20 år i tiden. När jag bodde i en mindre lägenhet. Äter hämtmat i soffan. Inte behöva lyfta ett finger extra. Laga middag, hänga tvätt eller annat 24/7 fixande som pågår hemma. Finns absolut en saknad till min härliga familj. Men på torsdag packar vi ihop oss, alla 6 i bilen för att ge oss iväg på turné ut i Europa. Så tid ihop ska vi allt få. Längtar!!

Ett kollage av dom bästa personerna i hela världen. Ja, vissa är mer linslusigare än andra:)

20140701-080535-29135117.jpg

20140701-080535-29135798.jpg

20140701-081031-29431205.jpg

20140701-081029-29429775.jpg

Tips om Garmin emottages tacksamt!

Åh, nu blir jag sådär ivrig igen och vet inte var jag ska börja. Utbildningen är så bra, individanpassad löpcoaching. Jag har absolut hittat min nisch inom yrket som PT. Det är löpare jag ska jobba med. Löpning är min passion och det kan jag leverera med 100%. Hur jag ska förpacka det klurar jag fortfarande på och kommer redan på tisdag ha en ren löparkväll med Rootcamp deltagarna.

Dagens schema har varit skadelära, så det jag har lärt mig om skador tidigare är inte helt aktuellt. Mina kunskaper om löparknä jag hade sedan tidigare, ser helt annat ut nu. Nya forskningar säger annat numera… Är bra att gå kurs och hålla sig uppdaterad:)
En stor del av dagen har vi grottat ner oss i träningsupplägg och periodisering. Ska börja med mitt egna träningsupplägg med att bygga helt från grunden och periodisera efter nya kunskaper jag fått. Just nu känner jag mig som en avdankad marathon löpare som ska göra come back, och jag är väldigt spänd och ivrig att påbörja min resa redan idag! Och jag har bestämt mig, det kommer bli en ny pulsklocka. Vet inte vilken bara… Jo, jag hade en Polar som Ola fått ärva. Det är så vi gör i denna familjen. Jag köper ny och Ola tar det gamla:) Det lutar åt Garmin denna gången. Tips om Garmin mottages tacksamt!!

20140628-205318-75198849.jpg

20140628-205318-75198643.jpg

20140628-205318-75198777.jpg

Löpcoach utbildning dag 1.

Det är perfekt tajming för mig att gå löpcoach steg 2 nu. Motivationen och glädjen till löpning är tillbaka på riktigt. Och att göra comeback på marathon, är något jag vill jättemycket! Det jag gör på yogamattan och den tiden jag lägger ner på styrketräning är helt och hållet anpassat för att kroppen ska hålla i löpsteget. Utbildningen gör jag på PT School och Urban Tribes som har ett jättebra samarbete. I steg 1 lärde vi oss hur vi jobbar med grupper i löpning, den gjorde jag förra året. Steg 2 är hur vi jobbar individuellt med klienter. Så snart är jag väldigt ivrig på att ta emot flera personer som vill förbättra sin löpteknik och hjälpa till att nå sina mål i löpning.

Större delen av dagen var teori, inne. Sittande. Med tanke på min avgångstid me tåg kl 5 i morse från Göteborg var jag inte jättealert när träningskläderna skulle på för praktik ute i Humlegården. Men det händer något med kroppen när man kommer ut. En kropp i rörelse, ute i friska luften och kroppen fylls av energi!! Jag hade förmånen att jobba med Pontus. En kille man inte vill bli osams med :) Stark som attan… Crossfit killen som vill vara lika bra på marathon som i crossfit boxen. Han blev mitt ”case” att coacha. Vi fick 4 alternativ av upplägg att välja på och feedback på det av ledarna. Jättekul!!

20140627-231701-83821777.jpg

20140627-231703-83823485.jpg

Snart borde jag börja titta mer på tv. Idag hade jag lunch med en kändis. Men hade ingen sagt det till mig hade jag inte vetat… Hercules i Gladiatorerna träffade jag idag, och en selfie på det måste man ju ha. För mina barns skull, tur att man kan skylla på dom:)

20140627-231939-83979002.jpg

Yoga+löpning=sant!

Jag packar för jag ska iväg i morgon. Helgen ska jag tillbringa i Stockholm med ett gäng andra löpnördar. Jag ska gå Löpcoach steg 2och det ska verkligen bli jättekul! Det står skadelära, spänstträning, träningsupplägg på schemat. Målanpassad träning, mums! Ja, ni hör ju… Sedan blir det övernattning i soffan hemma hos kusinvitamin och möten med folk. En rolig och intensiv helg har jag framför mig.
Har precis avslutat ett yogapass med Yogobe, iklädd en tröja jag är mycket stolt över. Fick den i målfållan efter mitt 6:e marathon. Den ger mig en kick att jobba mig framåt emot mitt 7:e. Yoga+löpning=sant!

20140626-144904-53344357.jpg

Styrka och konditions test.

Nu börjar jag komma längst ner i högen vad jag behöver göra innan vi drar på semester. Tror jag tar ledigt från det mesta i sommar. Även bloggen faktiskt. Den ska få en ordentlig fresch up i höst med logo och lättare att hitta runt i. Trevligare rum att vara i…
Just för dagen har jag skickat ut resultaten för alla mina Rootcamp deltagare. Vi inleder varje Rootcamp med konditions och styrketester. Våren tester har varit Cooper-test på 2 km. Armhävningar. Planka. Jägarställning. Skitbra att mäta sin utveckling i både styrka och kondition! Jag passade på att lägga min styrketräning för dagen i väntan på en kund. Passade även på att ta ett löppass till min kund för att leverera. Direkthandel är min grej i många avseende :)
Styrkan för dagen var att trimma in mig själv med styrketest armhävningar och planka. Armhävningar gör jag i tempot 60 bpm. Finns såklart en app för det som hjälper dig att hålla tempo. När du inte kan hålla tempot längre är du ute.

20140625-133536-48936271.jpg

Plankan behöver du en klocka till. Ta tiden du orkar hålla. Astråkigt! Framför allt om du är ensam och ingen som hejjar på. Jag brukar variera. 30 sek på armbågar. 30 sek på händer. Kanske lyfta ett ben i taget. Skittråkigt som sagt. Ska anlita barn i sommar som kan hjälpa mig.

20140625-133814-49094517.jpg

Jägaren struntade jag i eftersom jag hade några kilometer kvar hem från mitt möte. Gjorde slut på mina triceps i stället. Tabata monster appen. 20 sek jobb, vila 10. Kan låta lite, men gör detta x8 så är du inte så kaxig längre…

20140625-134017-49217873.jpg

Omelett expert!

Jag är numera omelett expert. Det är absolut min bästa frukost och den jag mår väldigt bra av. Tråkigt i längden kanske, då får jag väl bryta av med något annat för att sedan längta till min omelett igen… Hur gör man? en omelett där du blandar i en mejeriprodukt och gör den i hederligt svenskt smör smakar ju allra bäst. Även konsistensen blir ju bättre såklart. Såhär gör jag min übernyttiga variant:

Smält kokosfett-finns även den som inte smakar kokos, den använder jag.
Fräs grönsaker som du har hemma. Dagens blev med spenat och champinjon. Krydda.
Vispa 3 ägg ihop med vatten.
Slå över äggen på dina grönsaker och krydda lite till. Vitlök. Örtsalt. Jag har färska kryddor i fönstret, basilika och timjan. Annars finns det torkat.
Sedan ska omeletten står, medel/låg temeperatur. VIKTIGT!: lägg på lock för att få en fluffig konsistens. klart! Servera med mer grönsaker, det du har hemma.

Jag står mig mycket bättre på denna frukost än yoghurt och müsli eller gröt. Protein mättar så himlans bättre. Testa!!

20140625-090149-32509586.jpg

20140625-090204-32524583.jpg

20140625-090217-32537677.jpg

20140625-090230-32550731.jpg

När ändå kameran är framme får jag briljera med en blomma jag lyckats hålla liv i flera månader. Jag är värdekass på blommor, verkligen! Får se vem som ska få adoptera den när vi åker på semester. Någon frivillig?

20140625-090404-32644280.jpg

På besök i cykelsalen.

Att gå upp tidigt på morgonen kräver att man går och lägger sig tidigt kvällen innan. Så gjorde inte jag i går och det får jag sota för nu… Som en död sill i soff-läge är status denna kvällen. Men ser redan fram emot en tidig uppgång i morgon. Sommaren är ju bästa årstiden att gå upp tidigt. I morgon blir det löpning. Idag blev det spinning. Hoppsan!! Var väl ett årsedan sist, när jag satt på instruktörssadeln. Gillade det! Men man kan inte göra allt. Det finns ju så många bra instruktörer att gästspela. Tog en tur till Nordic Wellness i morse. Mariela körde passet och det var rockigt och jobbigt. Sköna deltagare på passet, och det roligaste var moppen Ralf. Han står där för att moppa svett. Kreativ lösning för den som svettas mycket. Tack för en härlig start på dagen, Mariela!

20140624-222605-80765226.jpg

20140624-222605-80765984.jpg

Yogobe

Yogobe är riktigt bra! Jag använder det på tok för sällan och anledningen till det vet jag inte. Mina övningar blir katt och ko, nål och tråd. några rotationer och en avslutande duva. Sedan tar min fantasi slut… Som det är nu ja, men det blir andra bullar till hösten då jag är riktig yogafröken. Yogobe är så himlans enkelt. Att knäppa på en video, med en instruktör man gillar och hur lång tid man vill yoga. Sedan kan man specifikt ange vilken typ av yoga man vill utöva. Mitt val för dagen blev Johanna Andersson som jag gillar mycket. 30 min kändes lagom och häpp så ramlade jag in på yin yoga för löpare. Perfekt! Du går in i en position i hela 5 min och speciellt första övningen gjorde ont! Ingen myspys direkt… Den sparade hon till slutet.

20140623-223758-81478548.jpg

Ny vecka, nya klackar.

Jag byter ut mina Foppa tofflor till högre klackar denna vecka. Jag är verkligen usel på höga klackar men tycker det är väldigt snyggt. Jag var nära att ge upp innan jag kommit på spårvagnen. För är man alltid på språng och är dålig på att hålla koll på avgångstider så har sneakersen räddat mig så många gånger. Benen på ryggen för att inte missa spårvagnen. Springa i höga klackar funkar väl sådär?
Ny vecka med massa nya möten, världens bästa jobb!

20140623-115129-42689175.jpg

Nej, jag har inte lagt ner bloggen men den ligger inte så högt på min prioriterings lista. Högt upp ligger jobbet, eftersom vi ska ut och kuska husvagn är det mycket att göra innan avfärd 3:e juli. På andra plats på min priolista ligger mina mycket bättre matvanor. Att vara ute ur giftträsket och återigen upptäcka att det blir flera timmar på ett dygn som jag absolut behöver. Jag blir inte trött alls på samma sätt. Ganska extremt kan man tycka att utesluta kaffe, mjöl, mejeri, alkohol. Socker som ger tillfälliga kickar. Då pratar jag inte godis socker, utan alla typer av kolhydrater som kroppen inte behöver. Grönsaker behöver kroppen massor som är bra kolhydrater. Jag hackar och skalar och skivar. På delad andra plats ligger träningen, den gör jag mest varje dag och den kommer få ökad prio 3:e juli. Semester=högre träningsdos. Längst ner på min priolista står ohälsa och det är väldigt lätt att dra på sig. Ät dåligt och strunta i att träna. Röka är ett bra sätt att dra på sig ohälsa. För mycket alkohol.
Det som ändå står allra allra överst på min priolista är min underbara familj. Vi har en fantastisk midsommar i husvagnen!

20140621-094847-35327171.jpg

20140621-095154-35514562.jpg

20140621-095259-35579640.jpg

20140621-095323-35603284.jpg